Wiara rodzi się z czytania

CO MÓWISZ SWOIM CIAŁEM?<br/>O nagości tatuażach i chirurgii plastycznej<br/>Ks. Andrzej Zwoliński<br/><br/>Chwilowo niedostępna

CO MÓWISZ SWOIM CIAŁEM?
O nagości tatuażach i chirurgii plastycznej
Ks. Andrzej Zwoliński

Chwilowo niedostępna

 

Książka w mocnych słowach i w mocnym ulokowaniu w historii opisuje relacje człowieka z własnym ciałem, rozpatrując zagadnienie z wielu perspektyw. Jest tu mowa o nagości, modnych współcześnie tatuażach i chirurgii plastycznej. Ogromna ilość cennych informacji na niewielu stronach, rozpoznawalny już styl Autora, który zawsze wnikliwie analizuje podejmowane tematy, to niewątpliwe atuty tej publikacji.

AUTOR:
KS. ANDRZEJ ZWOLIŃSKI ur. 1957 w Radwanowicach, ksiądz, rekolekcjonista, teolog, socjolog, sektolog. W 1976 wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie, święcenia kapłańskie przyjął w 1982 z rąk kardynała Franciszka Macharskiego. Wraz z posługą kapłańską kontynuował pracę naukową, specjalizując się w katolickiej nauce społecznej. Doktorat z socjologii uzyskał w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Habilitował się w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (obecnym Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II) z nauk teologicznych (katolicka nauka społeczna). Obecnie pełni funkcje kierownika Katedry Katolickiej Nauki Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II oraz dyrektora uniwersyteckiego Wydawnictwa Naukowego. Jest redaktorem naczelnym czasopisma “Polonia Sacra”. W okresie PRL organizował rekolekcje dla młodzieży oraz Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej w Rabce-Zdroju.

Stron: 68
Oprawa: miękka
Format: 125 X 176, B6
ISBN: 978-83-65600-13-4

 

RECENZJA:

 

Biblia zdecydowanie sprzeciwia się praktyce tatuowania ciała.

https://www.fronda.pl/a/biblia-zdecydowanie-sprzeciwia-sie-praktyce-tatuowania-ciala,112380.html


​Nakładem Inicjatywy Ewangelizacyjnej „Wejdźmy na szczyt” ukazała się broszura ks prof. Andrzeja Zwolińskiego „O nagości, tatuażach i chirurgii plastycznej” w której ten znany specjalista od zagrożeń duchowych jednoznacznie stwierdza, że Biblia sprzeciwia się praktyce tułowia ciała (oraz praktyce jego nacinania). Pismo Święte domaga się też niszczenia przedmiotów związanych z magią (dotyczy też potrzeby usuwania tatuaży z ciała). Już „w 787 roku papież Hadrian I zabronił wykonywania tatuaży”.

Dziś tatuaże postrzegamy przez pryzmat osób wyglądających często jak brudnopisy. Jednak przez tysiąclecia tatuaże były elementem pierwotnego rytuału, kultu, mającego przybliżyć utytułowaną osobę do pogańskich bóstw.
 
W XIX wieku tatuowanie stało się modne wśród brytyjskiej elity, Moda ta wróciła w XX wieku wśród subkultur. Dziś jest powszechna, i jest wyrazem uniformizacji i globalizacji (tatuowane są zazwyczaj na całym świecie te same symbole).
 
Innymi formami modyfikacji ciała opisanymi przez księdza profesora Zwolińskiego jest kolczykowanie, chirurgia plastyczna, malowanie ciała (w tym i makijaż), usuwanie owłosienia. W broszurze poruszana jest też kwestia ubioru, jego znaczenia, funkcji determinujących formy ubiorów (szat sakralnych, będących wyznacznikiem pozycji, przynależności do subkultury, manifestacją poglądów politycznych, wabikiem seksualnym).
 
Z broszury księdza profesora Zwolińskiego czytelnicy dowiedzą się też o historii higieny na przestrzeni wieków, oraz tego jak na przez wieki zmieniał się stosunek do ciała i jak jest on zdeterminowany kulturowo. Autor broszury opisał symbolizm nagiego ciała, jego części, gestów (w tym i rytuałach religijnych).
 
To jak wykorzystujemy nasze ciała jest zdeterminowane kulturowo, wynika z wychowania, naśladowania wzorów osobowych, działalności jaką wykonujemy. Różnice biologiczne między mężczyznami a kobietami sprawują, że płcie mają odmienne zdolności wynikające z swojej konstrukcji fizycznej. Podobnie to jak działamy jest zdeterminowane wiekiem naszego ciała, przynależnością od odmiennych kultur (dorośli Azjaci kucają co jest obce Europejczykom), rutyną w działaniu.
 
W relacjach między ludzkich ważna jest twarz, to ona pozwala zidentyfikować emocje. Własną mimiką oddziałujemy na innych. Kultura określa jak odczytywał stereotypy mimiczne.
 
Stosunek do ciała i nagości nawet w naszej kulturze zmieniał się przez wieki. W pierwszych wiekach nagość była symbolem wyzwolenia od spraw ziemskich. Do VII wieku chrzczono dorosłych nago w basenach. Zaprzestano tego gdy nagość nabyła z kultur pogańskich znaczenia seksualnego.

Jan Bodakowski